Ryhtymättä
Ohjeita uimarille
Katso tätä uimamiestä, merta pelkää, merenselkää!
Paljain jaloin rantaviivaa astuu, ilmaa hetken ui,
siihen unohtuu.
Entä tämä metsästäjä? Saalista ei saatu ole,
metsästäjän sulkahattu vain ja ase ruostumassa.
Silti kantaa nimeä kuin mies ja niin kuin
peto murahtaa.
Ja äiti, äiti kehdossaan vain uniansa tuudittaa,
ja itseänsä syvään uneen.
Ah! Meri laaja on ja syvä. Hukkua on hyvä;
ei liian vähän eikä liikaakaan.
Vain hullu hukkuu kokonaan.
Runo on Risto Ahdin; sitä analysoitiin tänään koulussa, jota nykyään käyn. Luennon aiheena oli monikerroksisuus, ja Ahdin runo eittämättä on monikerroksinen, joten ei liene ihme, että luin siihen viimeaikaisia mietteitäni ryhtymättä jättämisestä.
Olen kirjoittanut koulua varten novellia, jonka henkilöistä yksi lannistuu kriittisestä palautteesta ja sulkeutuu kotiinsa kantamaan kaunaa maailmalle siitä, ettei se ymmärrä hänen nerokkuuttaan. Hän identifioituu suureksi ajattelijaksi ja johtajaksi, mutta kommunikoi muiden ihmisten kanssa enää nimimerkillä verkossa ja oireilee monin tavoin ristiriitaa omakuvansa ja todellisen sosiaalisen asemansa välillä. Olen koettanut ymmärtää kirjoittamani henkilön motiiveja ja ajatuksenjuoksua, mutta pitkään jouduin toimimaan pelkän intuition varassa, sillä ymmärsin hänet osin väärin. Oletin henkilöni kärsivän jostain hämmentävästä huonon itsetunnon lajista. Sitten Kaskaste huomautti, että tulkintani oli sekä tyypillinen että epäoikeudenmukainen: vetäytyminen ei mitenkään välttämättä ole merkki huonosta itsetunnosta. Novellini henkilön tapauksessa ei tosiaan ole: hänen itsetuntonsa on mainio, hän vain pitää muita ihmisiä arvostelukyvyttöminä.
Kirjoittamani henkilö kantaa kaunaa maailmalle, jonka pitäisi ilman muuta tunnistaa hänen eittämätön kyvykkyytensä, mutta joka ei täytä velvollisuuttaan, vaan tuomitsee hänet hourailijaksi ja salaliittoteoreetikoksi. Henkilön kokema ristiriita ei siis kumpua siitä, että hän havaitsisi itsensä kyvyttömäksi toteuttamaan omia haaveitaan, vaan siitä, että vaikka hän uskoo vankasti kykenevänsä vaikka mihin, maailma on sokea eikä ryhdy yhteistyöhön hänen kanssaan. Henkilöni tuomitsee muut ihmiset kelpaamattomiksi ja siksi eristäytyy heistä. Kuten Kaskaste huomautti, samantyyppiseen tulokseen voisi päätyä vähemmänkin kaunaisesti, vaikkapa toteamalla maailman arvostavan muita kykyjä kuin niitä, joissa eristäytyjä on vahvimmillaan.
Vaikuttaa helposti siltä, ettei henkilöni uskaltaisi heittäytyä veden varaan vaan jäisi arkuuttaan kotiinsa toistamaan uimaliikkeitä kuivalla maalla; ryhtymättä jättäminen johtuisi siis epäonnistumisen pelosta ja halusta säilyttää kuvitelma omasta osaamisesta. Kerrontani napakoitui kuitenkin selvästi kun ryhdyinkin ymmärtämään hänen ajatuksenjuoksuaan toisin. Ei hän pelkää epäonnistuvansa. Hän ei luota siihen, että maailma tajuaisi hänen säkenöivän onnistumisensa.
Tunnisteet: ihmiskäsitys, kaunokirjallisuus, keskustelu, kirjoittaminen, mieheys, omien käsitysten korjaaminen, tulkitseminen, ylpeys, ymmärtäminen, ystävät
6 Comments:
En nyt ole lukenut novelliasi, mutta pakko kommentoida. Siltä pohjalta, että lyödään henkilöhahmoa, jota yleensä pidetään halveksuttavana, ei synny mielenkiintoista kirjallisuutta. Jotta tuontyyppinen novelli toimisi, pitäisi päähenkilö esittää jotenkin sympaattisena. Se on hyvin vaikeaa suomalaisessa kulttuurissa, jossa liikojen luuleminen itsestään on niitä pahimpia syntejä.
Juu, novellin juoni ei perustu tuon henkilöhahmon lyömiselle, vaan sille, että toisesta henkilöhahmosta tulee hirviö tässä kuvattua henkilöä kohtaan. Yritän ensin rakentaa epämiellyttävän hahmon ja sitten saada lukijan olemaan pahoillaan tämän puolesta.
Työelämässä törmää joskus henkilöihin, joilla lienee samantyyppinen persoonallisuus mutta jotka toimivat sen toisen vaihtoehdon mukaan: he ilmaisevat mielipiteensä melkein kaikesta mutta syystä tai toisesta heidät torpataan joka kerta uudelleen ja uudelleen.
Pyrin työssäni kuuntelemaan erityisesti näitä henkilöitä, koska yleensä heillä on taustalla joku ihan oikea pointti joka on myös mahdollista yhdistää siihen yleisesti hyväksyttyyn sosiaaliseen todellisuuteen.
Vaikuttaa siltä, ettei näitä henkilöitä kuunnella. Olisi kyllä mielenkiintoista tietää, miksi.
Itse symppasin suuresti tuota esittelemääsi novellin päähenkilöä, koska elin nuorempana useita vuosia epätietoisuudessa sen suhteen, olenko väärinymmärretty nero vai kuvittelenko itsestäni liikoja. Tämä koski tekemiäni tietokonepelejä. En koskaan ollut erityisen hyvä ohjelmoija, joten minun piti kompensoida vaatimattomat ohjelmointi- ja graafikontaidot omaperäisillä peli-ideoilla.
Lähipiirini ei arvostanut pelejäni sen vertaa, että olisi opetellut kunnolla pelaamaan niitä, ja tämän johdosta koin, että ne eivät tulleet pätevästi arvioiduiksi. Aivan viime aikoina olen saanut tällaisen tunnustuksen http://www.buzzfeed.com/jwherrman/the-perfect-game-the-world-forgot joten olen taipuvainen ajattelemaan, että minussa oikeasti oli myös väärinymmärrettyä neroa.
Onpa hieno tunnustus, onneksi olkoon!
Joskus aikoinaan löysin tällaisen laulun verkosta, ja koska se sopii alkuperäisen postauksen aihepiiriin, jaan sen. Lyriikat löytyvät täältä.
Vaikka laulu lienee tarkoitettu vitsiksi, minusta se on aina ollut hyvin koskettava.
Lähetä kommentti
<< Home