Ceronetti, noidat ja kapusiinimunkit
Qualsiasi donna che rifiuti credenza nella magia è da fuggire assolutamente. uesta sinistra incredulità la si avverte in lei ancora prima che apra bocca o scriva qualcosa. È un fragile esprit fort che le solitudini flagellano inplacabilmente. è condannata a vivere come la strega, per avere rinnegato la stregoneria.
Jokaista naista, joka kieltäytyy uskomasta magiaan, tulee ehdottomasti karttaa. Tämä synkkä epäuskoisuus näkyy hänestä jo ennen kuin hän avaa suunsa tai kirjoittaa mitään. Kyseessä on hauras esprit fort, jota yksinäisyys piiskaa leppymättä. Koska hän on hylännyt noituuden, on hänet tuomittu elämään noidan lailla.
Ostin katukojusta käytettynä Guido Ceronettin mietekokoelman Pensieri del Tè. Luin ylläolevaa Villa Borghesea ympäröivässä puistossa, olutlasin äärellä, kesäisessä säässä. Nauroin ääneen samastumiselleni. Koska kovin harva tätä blogia lukevista osaa italiaa, suomensin.
Yksin matkustava nainen on Euroopan eteläisissä osissa edelleen anomalia. Yksin illalla ravintolassa ruokaa tilaava nainen vaikuttaa hieman omituiselta. Erään toisenkin täkäläisen erikoisuuden olin unohtanut: miesten käytöksen. Suomessahan koetetaan mahdollisesti vilkuilla (yleensä ei edes koeteta) niin, ettei vilkuiltava missään tapauksessa huomaisi katseita. Täällä katseet on tarkoitettu mahdollisimman näkyviksi. Kommenttejakin kuulee, mutta samalla on olennaista, että käytös pysyy asiallisena. Juttelemaan tulevat käyttäytyvät ystävällisesti eivätkä jää inttämään. Katseet ovat osa peliä, eivät uhkaavia.
Jatkan Ceronettin parissa.
La verginità virile come salute e non come anomalia e malattia è un idea sepolta (come tutte le idee sepolte, una idea piena di grandezza) tra maledizioni, risate e sofismi universitari.
Miehinen neitsyys terveytenä, ei anomaliana ja sairautena, on kirousten, naurun ja oppineiden sofismien saattelemana haudattu ajatus (kuten kaikki haudatut ajatukset, on se täynnä suuruutta).
Kävin tänään Santa Maria della Concezionen kapusiinimunkkien koristeellisella hautuumaalla. Se on kirkon kryptassa. Aika moni heistä lienee elänyt maailmassa, jossa Ceronettin kuvaama ajatus oli kaikkea muuta kuin haudattu.
10 Comments:
Miehenä uskoisin, että miehisestä neitsyydestä tekee melkoisen heikon ajatusrakennelma miehen biologia. Olen nimittäin ymmärtänyt, että nainen voi olla vailla seksuaalista tyydytystä koko ikänsä, mikä erityisesti aiemmin vaikuttaisi kirjallisuuden perusteella olleen melkein tavanomaista. Sen sijaan miehellä täydellinen pidättyminen on äärimmäisen vaikeaa. Vaikka koettaisi välttää sekä naisia että itsetyydytystä, kiihottuminen ja seksuaalinen halu pulpahtavat lähes päivittäin pintaan. Näin erityisesti silloin, jos ei saa tehdä jatkuvaa, raskasta ruumiillista työtä.
Neitsyys ruumiillisena käsitteenä on miehen kohdalla mieletön, sillä yhdyntä ei muuta miehen anatomiaa millään tavoin. Sen sijaan henkisenä käsitteenä se voisi periaatteessa toimia. Ongelmana vain on se, että meillä miehillä seksuaalinen halu on pinnalla itsestään, aivan murrosiästä asti sellaisella tavalla, jota naisten kohdalla usein pidettäisiin räävittömänä.
Henkinen neitseellisyys on siis jotain sellaista, minkä mies menettää joskus murrosiässä, itsensä kanssa. Kapusiinimunkeista monet saattoivat olla fyysisesti kokemattomia, mutta henkisesti he olivat samanlaisia syntisiä kuin minä ja muut miehet.
Mista sina muka tiedat millaisia kaikki miehet ovat?
Onko tuo teksti Saksaa?
Ei.
Mistäpä minä kaikkia miehiä tietäisin? Tuo esittämäni näkemys on yhteenveto niin omisa kokemuksistani kuin kaikesta lukemastani ja saamastani seksuaalivalistuksesta, filosofiasta ja teologiasta. Jos tutustut murrosikäisille suunnattuun aihetta käsitteleviin vihkosiin, huomaat, että miehillä ensimmäiset siemensyöksyt tulevat 10-14 vuoden iässä, yleensä unessa. Samalla saapuu kiinnostus vastakkaiseen sukupuoleen. Tätä ei voi mitenkään itse estää, joten katsoisin puheen henkisestäkin neitseellisyydestä olevan naurettavaa.
Mies saattaa saavuttaa täydellisen pidättyväisyyden tilan, mutta tämä ei ole helppoa, mistä todistavat esim. keskiaikaiset erakkopyhimyksiä kuvaavat legendat tai vaikkapa Lutherin elämänkerta. Neitseellisyydeksi tätä ilmiötä ei kuitenkaan voi kuvata, sillä se on tietoisen ponnistelun tulos.
Aivan, keskimaarin lienee noin, ja siksi kyseessa onkin miehisen neitsyyden ajatus/idea. Mainitsemasi kirjoitukset kuvaavat syntisen ponnistuksia. Ihanteena, joskin tavoittamattomana sellaisena, ovat eraat olennot, joita on vaitetty niin puhtaiksi kaikesta seksuaalisuuten liittyvasta, etta heidan kohdaallaan voidaan puhua miehisesta neitsyydesta. Joissain pyhimyskertomuksissa puhutaan sellaisestakin.
Ah, en saa kirjauduttua.
- Eufemia
Tämä alkaa muistuttaa jo skolastista enkelten tanssia neulankärjellä, mutta uskaltaisin olla eri mieltä kanssasi.
Lukemieni ja kuulemieni pyhimyselämänkertojen, joissa päähenkilön seksuaalista puhtautta ylistetään, stereotyyppinä esiintyy halukas nainen, joka yrittää vietellä joko Saatanan tai jonkun maallisen vihamiehen yllytyksestä pyhimyksen. (Naisen seksuaalisuus lienee ollut niin tabu, että tähän on tosiaan aina tarvittu yllyttäjä. Naisen oma aloite olisi mahdoton.) Päähenkilö yleensä tiedostaa, että on vaarassa joutua kiusaukseen ja käännyttää syntisen naisen tai lähettää hänet pois. Olennaista on, että pyhimys nimenomaan tiedostaa tilanteen, mutta toimii esimerkillisesti.
Vastaavassa tilanteessa neitseellinen yksilö, olisipa sitten nainen tai mies, ei edes ymmärtäisi, mitä haluttavaa toisessa ihmisessä on. Tämä vastaisi eräiden keskiaikaisten skolastikkojen postulomaa ajatusta Aatamista ja Eevasta paratiisissa: heillä ei olisi ollut lainkaan seksuaalista halua, vaan kaikki suvunjatkaminen olisi ollut mahdollista suorittaa tahdonalaisesti käytetyin elimin ajatusten kiihtymättä tästä lainkaan. Pyrkimys tällaiseen neitseellisyyteen olisi periaatteessa melko helppo toteuttaa kastraatiolla, mutta tämän niin lännen kuin idänkin kirkot ovat tuominneet aina. Kastraatit ovat olleet kelpaamattomia papinvirkaan, minkä jopa kirkkoisä Origenes sai karvaasti kokea. Hän nimittäin koetti ratkaista ongelmansa kastroimalla itsensä.
En kiellä, etteikö neitseellisiä yksilöitä ole olemassa. He eivät kuitenkaan ole olleet missään vaiheessa kristinuskon valtavirran ihanne. Sen sijaan ihanteena on ollut nimenomaan syntinen ihminen, joka Jumalan avulla voittaa ja hillitsee himonsa.
Minusta olisi varmaan tullut hyva skolastikko jos en olisi niita kirottuja, jotka kieltaytyvat uskomasta magiaan. Sofisti siis ehka?
On totta, etta Ceronettikin kayttaa esimerkkinaan Joosefia, joka kieltaytyy Potifarin vaimon houkutuksista. Raamattu ei ymmartaakseni kerro (eika kai Koraanikaan, josta tarina myos loytyy), tuottiko kieltaytyminen Joosefille vaikeuksia.
Ajatus miehisesta henkisestakin neitsyydesta on kuitenkin nahdakseni tarpeen, jotta missaan kieltaytymisessa olisi mielta: se on ideaali, johon syntiset eivat ehka kykene, mutta jonka kaltaista tavoitellaan. Ilman enkelimaista ideaalia koko touhun pointti tuntuu haipyvan. Eiko sinusta?
Min uskon kuten Eufemiakin(?) että miehinen sellainen voi olla 'tapauskohtainen' helppokin neitsyys koska uskon magiaan ufoihin 'jumalaan' kaikki voi käydä helposti niin tarvittaessa
tarvittaessa
ei ei maailma olekaan niin monimutkainen
eläköön ruumis
enekleitä enkeleitä tarvitaan
Lähetä kommentti
<< Home