31.5.09

Esimerkin metsästys

What distinguishes the interventions of feminist critics in these debates is their refusal, for the most part, to embrace any of the polarized responses generated by this growing crisis of confidence in objectivist ideals. In most cases feminist critics in archaeology depend on painstakingly careful empirical analysis to establish their claims about gaps or bias in content, about inequities in the role and status of in the field, and about the links between equity and content critiques.

Päädyin lueskelemaan jotain, jota olen yleensä vältellyt: feminististä tieteentutkimusta, tässä tapauksessa Alison Wylien artikkelia "The Engendering of Archaeology; Refiguring Feminist Science Studies". Luin sitten myös Stanford Encyclopedia of Philosphyn artikkelin feministisestä epistemologiasta. Olen tavallaan kovin tyytyväinen siihen, etten mistään tunnu löytävän vihjettäkään sellaisesta tutkimuksesta, josta haluaisin löytää yhdenkin tapausesimerkin.

Luin taannoin sen Paul Boghossianin lyhyen tekstin, jossa puhutaan Zuni-myytistä, ja jonka asetelmista olen napissut ennenkin. (Napina on tuosta hieman tarkentunut). Boghossian toteaa, että länsimaisen tieteen edustajat sanovat ihmisten tulleen Amerikkaan Aasiasta, Zuni-myyttiin uskovat taas katsovat ihmisten tulleen Amerikkaan maansisäisestä maailmasta – ja tämän jälkeen hän ärhentelee siitä, että brittiarkeologi Roger Anyon on sanonyt näitä kahta väitettä yhtä päteviksi. Kuten linkittämässäni kirjoituksessa huomautin, sellaisia tutkijoita, jotka olisivat Boghossianin kiukun herättäneeseen tapaan kulttuurirelativisteja myös tutkiessaan, ei vain puheissaan, ei tunnu löytyvän. Ryhdyin nyt kuitenkin etsimään edes yhtä sellaista, siksi lupaavantuntuisissa standpoint-suunnissa kahlailu. Vielä ei ole lykästänyt. Anyonkin näkyisi lähinnä vain propagoivan intiaanien maaoikeuksien puolesta yms., ei argumentoivan myyttien sisäisen johdonmukaisuuden sääntöjä seuraten.

Haen siis tutkimusta, mielellään jonkinlaista kulttuurien tutkimusta tai kulttuurintutkimusta, jossa tutkija suhtautuisi tutkittaviensa parissa esitettyihin tosiasiaväitteisiin ja yleisesti hyväksyttyihin järkeilytapoihin samalla tavalla kuin oman tutkijayhteisönsä parissa esitettyihin tosiasiaväitteisiin ja hyväksyttyihin järkeilytapoihin. Toisin sanoen tutkija ei kävisi akateemista keskustelua vain muiden tutkijoiden, vaan myös tutkimuskohteensa kanssa. Jotta tässä olisi mitään jännittävää, tutkittavien parissa hyväksyttyjen järkeilytapojen tulisi tietysti poiketa tutkijoiden parissa hyväksytyistä järkeilytavoista ainakin jossain määrin. Ei tarvita niin räikeää ristiriitaa kuin mitä Boghossian hahmottelee, mutta selvä nojautuminen tutkittavien ajattelutapoihin kuitenkin: perustelu, joka ei seuraa tutkimusalalla hyväksyttyjä vaan tutkittavien parissa hyväksyttäviä normeja, valittujen taustateorioiden oikeuttaminen myös paikallisten oikeutustapojen mukaisesti, tai muuta vastaavaa.

Onko sellaista tutkimusta olemassa, jossa tutkittavien parissa yleiset episteemiset kannat olisivat tutkijoille yhtä vahva ja selvästi samankaltainen haaste kuin tutkijayhteisön esittämät kannat? Vai onko kuitenkin aina niin, että tutkittavien uskomukset voivat kyllä olla tutkijalle käytännöllinen tai eettinen haaste, mutta ne eivät haasta argumentoimaan? Tiedättekö yhtään senkaltaista tutkimusta kuin mitä minä haen?

Tunnisteet:

11 Comments:

Blogger Matti said...

Enpä voi auttaa esimerkin kanssa. Mutta kun mainitsit Boghossianin, hänellä on kiva artikkeli "What is relativism" kokoelmassa Greenenough & Lynch (eds.) Truth and realism.

1.6.09  
Blogger Eufemia said...

Jep, olen lukenut senkin, ja minulla on senkin suhteen hieman napistavaa; ei hänen argumentaatiotaan vastaan, vaan relativismin määritelmäänsä, sen mukaan kun kaikki relativistit ovat normatiivisia relativisteja. Kuschilta taitaa olla tulossa aiheeseen liittyen aika hyvä teksti jossain vaiheessa.

1.6.09  
Anonymous Telmo said...

Antropologisen tutkimuksen kohteiden episteemiset kannat ovat varmaankin samankaltainen haaste vain ja ainoastaan siinä tapauksessa, että tutkittavat ovat itse tutkijoita. Eli tapaus jossa antropologisen/sosiologisen tutkimuksen kohteena on jokin tiedeyhteisö. Taitaa mennä konstruktivismin puolelle, esim. Bruno Latourin "Laboratory Life". En tosin ole itse sitä lukenut enkä tiedä onko se ollenkaan sitä mitä haet.

Tietenkin jos "tutkimus" ymmärretään laveammin niin mikä tahansa antropologinen kohtaaminen kyllä haastaa tutkijan arvomaailman. Mutta jos rajoitutaan episteemiseen näkökulmaan niin alkuperäiskansat, joille epistemologia on yhdentekevää, tuskin asettavat epistemologisia haasteitakaan.

3.6.09  
Blogger Eufemia said...

Eikös tuo ole aika romanttinen käsitys alkuperäiskansoista? Viattomia, itsetiedottomia villejä?

Epistemologia on varmasti yhdentekevää useimmille ihmisille (ts. useimmat eivät tarvitse moista käsitettä mihinkään), mutta kyllä järkeilytavoilla näyttäisi olevan käytännön merkitystä ihan kaikille. Jos ei olisi, niin silloinhan johonkin "alkuperäiskansaan" kuuluva ei koskaan irvistäisi ällistyksestä kun länsimainen vieras toimii aivan epäjohdonmukaiselta vaikuttavalla tavalla. Mutta he irvistävät. Eli heistä tietyt järkeilytavat ovat johdonmukaisia ja toiset taas outoja, ja johdonmukaisuuskäsitykset näyttäisivät välillä eroavan esim. länsimaisen tutkijan käsityksistä. Eikä tässä ole välttämättä kyse erilaisista arvoista.

3.6.09  
Anonymous leppäkerttu said...

Eipä ole esimerkkiä, mutta ehkä suunta, mistä esimerkkiä voisi hakea. Jotain voisi löytyä etiikan ja moraalin tutkimuksesta, koska nämä aiheet ovat siinä määrin ilmassa, ja siten otollisia perustelluille eri mieltä olemisille. Tutkimuksesta riippumatta ihmiset jakavat ja hengittävät etiikan ja moraalin kysymyksiä.

3.6.09  
Blogger Eufemia said...

Leppäkerttu, kuten sanoin, haen tutkimusta, jossa tutkija suhtautuisi nimen omaan tutkittaviensa järkeilytapoihin samalla tavalla kuin tutkijayhteisössä hyväksyttyihin järkeilytapoihin. En siis juuri nyt ole kiinnostunut eettisistä haasteista, joita tutkija tietysti kohtaa toisia ihmisiä tutkiessaan. Niitä käsitellään sen verran paljon, ettei minun kannata muuttaa omaa tutkimusaihettani liittyäkseni mukaan siihen keskusteluun.

4.6.09  
Anonymous Telmo said...

Jep, itse ymmärrän epistemologian tietoteoriana, enkä tietenkään tarkoittanut etteivätkö alkuperäiskansat käytä järkeä elämässään vaan sitä, ettei heillä ole tietoteoriaa tai sen tarvetta. Järkeilytapoja voi varmasti verrata, mutta en kutsuisi niitä epistemologiaksi. No, makuasia.

Mielenkiintoisempi esimerkki kuin aiemmin antamani löytyisi ehkä Evans-Pritchardin kirjasta "Witchcraft, Oracles and Magic among the Azande", onko tuttu? Siinä on hyviä ajatuksia Azandien selitysmalleista.

Klassinen esimerkki on talo jonka termiitit tuhosivat. E-P:n mukaan Azandet tietävät varsin hyvin, että talo kaatui koska termiitit söivät sen perustuksen. Mutta tämä ei riitä heille selitykseksi, vaan he haluavat tietää miksi juuri tämä talo, miksi juuri tämän henkilön koti ja miksi juuri tänään? Ja siihen he löytävät vastauksen noituudesta oraakkelin avulla. E-P tekee mielenkiintoiseen vertailun länsimaiseen "sattuman" käsitteeseen joka tavallaan vastaa Azandien noituutta viimeisenä selittävänä tekijänä.

Hyvä kirja, vieläkin muistan tuon tarinan vaikka luin sen monta vuotta sitten. Eipä siinä sentään ihan akateemista keskustelua tutkimuskohteiden kanssa käydä, mutta tulipahan kuitenkin mieleen kuvauksesi perusteella. Tietääkseni tästä kirjasta on myös keskusteltu jonkin verran tieteenfilosofian puolella, varmaankin yksi harvoista antropologian teoksista jotka ovat sen alan tutkijoissa aiheuttanut vastakaikua.

4.6.09  
Anonymous leppäkerttu said...

...haen tutkimusta, jossa tutkija suhtautuisi nimen omaan tutkittaviensa järkeilytapoihin samalla tavalla kuin tutkijayhteisössä hyväksyttyihin järkeilytapoihin.

Näitä olin metsästämässä, eli oikeaan ja väärään liittyvää teoretisointia sekä käytännön perusteluja eettisille valinnoille. Tutkimuksen kohteella on omat ajattelutapansa ja tutkijalla omansa, missä tilanteessa tutkija voi ottaa tutkittavan ajattelutavat vakavaksi ja varteenotettaviksi vaihtoehdoiksi, sikäli kun omat ajattelutavat näistä poikkeavat. Tutkija voi jopa ajatella, että niin, voisin yhtä hyvin olla samaa mieltä, ehkä jos olisin elänyt toisessa ympäristössä hieman toisenlaisen elämänhistorian. Tai, tutkija voi myös todeta, että todellakin, tarkemmin ajatellen, tuossa on järkeä. Vaikkea omalla ajattelulla tutkija päätyy kenties erilaiseen eettiseen lopputulokseen, hän voi silti pitää tutkittavan ajatteluprosessia mielekkäänä ja hyväksyttävänä, eettisenä ja loogisena.

Tällaiset eettiset samanarvoisuudet voisi tulla vastaan esimerkiksi vegaani/lihansyöjä, ateisti/kristitty parien yhteydessä, joista tutkija ja tutkittava edustaisivat kumpikin vastakkaisia kantoja. Päätyminen erilaiseen eettiseen kantaan johtuisi nimenomaan erilaisesta ajattelutavasta.

Mutta, en ehkä vieläkään ole ymmärtänyt mitä etsit. Jos tiedossasi ei ole oikeata artikkelia, niin voisitko kuvata jonkun keksityn tapauksen, joka täyttäisi kriteerit.

5.6.09  
Blogger Eufemia said...

Telmo, saattoi tosiaan olla hämäävää minulta käyttää ilmausta "episteeminen kanta", kun kuitenkin tarkoitin sentyyppisiä järkeilytapoja, joita ei välttämättä edes tarvitse eksplikoida. Evans-Pritchard ei valitettavasti auta, sillä hän tosiaan ei omaksu azandien selitystapoja, vaan selittää niitä.

Leppäkerttu, täytyypä pitää silmällä josko tuolta suunnalta löytyisi jotain. Epäilen kuitenkin, että eettisten kysymysten kohdalla tutkijat kyllä saattavat pitää erilaisia perustelutapoja yms. hyväksyttävinä, mutta he eivät kuitenkaan ryhdy itse käyttämään niitä työssään, siis koe niitä episteemiseksi haasteeksi.

7.6.09  
Anonymous leppäkerttu said...

Epäilen kuitenkin, että eettisten kysymysten kohdalla tutkijat kyllä saattavat pitää erilaisia perustelutapoja yms. hyväksyttävinä, mutta he eivät kuitenkaan ryhdy itse käyttämään niitä työssään, siis koe niitä episteemiseksi haasteeksi.

Ehkä riittäisi, että löytyisi yksi kääntymyksen tehnyt tutkija, ainakin yhden tutkimuksen ajaksi :)

Yritän vielä: eri tieteiden piirissä voisi tapahtua ajattelutapojen lainailua, psykologi voisi tutkia ekonomia henkilönä ja persoonana, ja kuin vaivihkaa, keskustelujen lomassa, markkinataloudelliset käsitteet hiipisivät vääjäämättömästi ja salakavalasti ajatteluun, voitto, vapaa kilpailu, kilpailuetu, vaihtotalous...

11.6.09  
Blogger Eufemia said...

Hehee, kyllä, yksi riittäisi! Leea Virtanenhan aikanaan kertoi aloittaneensa suomalaisten paranormaalien kokemusten tutkimuksen skeptikkona, mutta alkaneensa pikku hiljaa uskoa... pitäisi siis hakea jotain samanoloista, mutta selvemmin järkeilytapoihin liittyvää.

12.6.09  

Lähetä kommentti

<< Home