Miksi juuri Nietzsche?
Dal complesso pluriverso nietzscheano, i due pensatori francesi prelevano l'idea che il pensiero sia situato in una dimensione non solo storica, ma anche in un "clima", in una terra che determina i caratteri nazionali di una filosofia, in una visione consonante con quella di F. Braudel, per il quale la storia è geostoria, ossia consapevolezza che una forma di pensiero o di società fa la sua comparsa in un lugo e in un tempo sempre determinati. Per questa modalità fisiognomica di interpretazione delle caratteristiche legate ai luoghi, come atmosfera peculiare e insieme di condizioni che schiudono al pensiero il suo orizzonte d'interrogazione, Deleuze e Guattari individuano in Nietzsche il fondatore di geofilosofia.
Luin L. Bonesion kirjoittaman varsin mainion artikkelin geofilosofia Bompianin julkaisemasta Enciclopedia filosoficasta. Minua jäi häiritsemään yllä oleva kohta, jossa Bonesio toteaa Deleuzen ja Guattarin pitäneen Nietzscheä geofilosofian aloittajana koska hän kiinnitti huomiota ajattelun ja paikan tai paikallisuuden yhteyksiin. Miksi juuri Nietzsche? Tässä asiassa en aivan ymmärrä, sillä kyllähän esimerkiksi Herder käsitteli seudun ja sen luonnon vaikutusta kansanluonteiden ja seudulla tyypillisten ajattelutapojen kehitykseen hyvin repäisevällä tavalla: "So modificiren sich die Nationen nach Ort, Zeit und ihrem innern Charakter; jede trägt das Ebenmaas ihrer Vollkommenheit, unvergleichbar mit andern, in sich."
Täytyy hakea huomenna se Deleuzen ja Guattarin teksti, josta tässä on puhe. Olen kyllä lukenut sen, mutten enää muista riittävän hyvin. Olisiko kyse vain siitä, että esimerkiksi Herder puhuu liikaa kansoista? Mutta puhuuhan Nietzschekin. Hmph.
Tunnisteet: filosofia, kansallisuus
4 Comments:
En osaa antaa suoraa viitettä keskellä yötä, mutta muistelen, että Nietzsche laski perustaa geofilosofialle problematisoimalla kansanluonteen ja maiseman yhteyden aika hm. dekonstrutiivisella tavalla. Huomenna olet viisaampi!
Noin voi kyllä olla. Ehkä nukun muistelusi ansiosta paremmin.
Ajatteletko itse, että jotain kansanluonteita on olemassa?
Ei, en ajattele; se vaatisi uskoa joukkosubjektien olemassaoloon. Kunhan olen kiinnostunut filosofiasta, jossa niin ajatellaan, sekä filosofiasta, jossa ajatusta koetetaan (yleensä aika epätoivoisesti) kehitellä niin, että päästäisiin joukkosubjekteista eroon muttei hukattaisi kysymystä ajattelun paikallisuudesta.
Lähetä kommentti
<< Home